All times are UTC + 8 hours






Post new topic Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
  Print view

Erti Sebuah Kemaafan
Author Message
PostPosted: Fri Oct 10, 2008 10:55 am 
User avatar
Offline

Joined:Wed Oct 08, 2008 4:08 pm
Posts:1033

Sponsored Links

Maaf adalah kata benda yang bererti keampunan. Diberikan kepada kesalahan, kerana didorong oleh perasaan kasih, cinta, sayang, mahupun tak tega. Ketika menjadi kata kerja memaafkan, maknanya sebuah tindakan yang penuh dengan kebijakan yang bernuansa kemanusiaan yang tinggi.

Lupa adalah kata keadaan yang bererti alpa. Semacam tanda kekurangawasan daripada yang bersangkutan. Tetapi ketika menjadi kata kerja melupakan, mengandung makna melumpuhkan diri sendiri, sehingga seseorang menjadi alpa, tidak lagi ingat kepada sesuatu.

Memaafkan mengandung rasa mengampuni, tetapi tidak menjanjikan untuk bersedia menganggap itu tak pernah terjadi. Tetap menuliskannya di dalam sejarah, namun tidak lagi dengan luapan emosi yang normal. Peristiwa tersebut dilirihkan, ****ndurkan, agar tak mampu menyentuh perasaan lagi.

Melupakan adalah seperti membatalkan kejadian. Tak hanya menghapus dari kenangan, tetapi juga mengeluarkan hal tersebut dari sejarah. Tapi di pihak lain, melupakan tak pernah mengampuni, tapi hanya ingin melenyapkan. Jadi memaafkan tak selamanya berarti melupakan. Namun melupakan, bila tak ada pernyataan secara formal, sebenarnya secara diam-diam memaafkan.

Manusia sebagai makhluk sosial tidak akan terlepas dari hubungan dengan manusia lain. Memaafkan dan terkadang melupakan merupakan bahagian dari keperluan hubungan sosial. Tanpa perasaan memaafkan, maka tidak akan berlangsung kehidupan manusia hingga saat ini. Nescaya akan ada banyak perselisihan yang tak kan pernah habisnya. Manusia sebagai makhluk yang berakal juga memiliki perasaan. Kedua potensi itu memungkinkan untuk memiliki sifat-sifat yang mulia, tapi juga sebaliknya. Kedua potensi itu pula dapat merendahkan manusia lebih dari binatang.

Rasa marah, kecewa adalah perasaan yang tidak dipungkiri dapat hinggap ke dalam hati setiap manusia. Rasa sakit yang ditahan, rasa kecewa yang kerap disimpan, keduanya bukan tidak mungkin justru malah akan menimbulkan penyakit hati manusia. Manusia tidak akan pernah sempurna tanpa kehadiran manusia lainnya. Rasa marah yang mungkin saat ini disimpan, pernahkah terbesit kehadiran, keberadaan, dan keberhasilan kita juga karena kehadiran manusia lainnya.

Memaafkan dan melupakan dilakukan kerana tiada berguna menahan perasaan yang justru membatasi kita dalam bergerak. Memaafkan dan melupakan dilakukan kerana buat apa perasaan yang dimiliki justru malah menyempitkan hati. Memaafkan dan melupakan dilakukan kerana ternyata perasaan yang kita tahan membezakan perilaku kita sesama saudara. Memaafkan dan melupakan dilakukan kerana jika ternyata emosi yang kita tahan lahir bukan kerana Allah SWT.

Islam sebagai agama yang mulia pun mengatur hubungan antara manusia. Bahkan Rasulullah SAW tidak memperkenankan saudara sesama muslim menahan amarah yang melahirkan permusuhan. Dalam sabda Rasulullah SAW, "Tidak halal seorang muslim memutuskan hubungan dengan saudaranya (sesama muslim) lebih dari tiga hari. Barangsiapa memutuskan lebih dari tiga hari dan meninggal, maka ia masuk neraka." (HR. Abu Dawud, 5/215, Shahihul Jami' : 7635).

Abu Ayyub Radhiallahu'anhu meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda, "Tidak halal bagi seorang memutuskan hubungan saudaranya lebih dari tiga malam. Saling berpapasan tapi yang ini memalingkan muka dan yang itu (juga) membuang muka. Yang terbaik di antara keduanya yaitu yang memulai salam." (HR. Bukhari, Fathul Bari : 10/492).

Sungguh, memang perasaan manusia terkadang menjadi perasaan yang tidak mudah dimengerti. Tapi Allah SWT memberikan manusia hati dan akal yang membuat manusia lebih mulia dari makhluk lainnya yang digunakan untuk memahami. Memiliki sifat memaafkan dikatakan sebagai sifat yang mulia. Kerana dalam sifat maaf terhimpun sifat-sifat mulia lainnya. Hanya yang memiliki kesabaran dan kelapangan jiwa yang dapat memaafkan dengan tulus.

Kelembutan hati dan besarnya ruang jiwa yang diberikan akan melahirkan sifat pengertian yang tidak mudah dimiliki. Seperti halnya ketika Rasulullah SAW sedang duduk seketika ditarik janggutnya hingga memerah oleh seorang Arab Badwi. Tetapi Rasulullah SAW tidak marah dan membalasnya. Atau ketika Rasulullah SAW dilempari batu oleh penduduk Thaif, yang bagi Malaikat Jibril sudah mengundang pedih dan menawarkan untuk menimpa mereka dengan gunung Uhud. Tapi, tahukah engkau jawapan manusia yang paling mulia ini? Rasulullah SAW tidak membalasnya dan menjawab, "Sesungguhnya mereka hanya kaum yang belum mengerti," lalu Rasulullah SAW mendoakan semoga mereka mendapat hidayah.

Tertunduk lemas hati ini jika bercermin kepada Rasulullah SAW. Sangat jauh dan betapa mudahnya membiarkan hati disempitkan oleh perasaan emosi yang datang dari syaitan.

Ya, di kehidupan ini menuju akhirat kelak, kita bukan hanya memerlukan untuk menjaga nama diperhatikan oleh makhluk langit, dengan beribadah semestinya. Tetapi kita juga perlu menjaga nama kita di antara makhluk bumi, agar ketika amal yang dilakukan tidak berkurang kerana ada yang keberatan akan perilaku kita.

Wallahu a'lam bish-shawab.

[Dipetik dan diolah kembali dari KOTASANTRI]


Top
 Profile E-mail  
 

Re: Erti Sebuah Kemaafan
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 12:31 pm 
User avatar
Offline

Joined:Wed Oct 08, 2008 5:29 pm
Posts:470
ada yang kata, lelaki lebih susah memaafkan, tetapi mudah melupakan.
sebaliknya, perempuan lebih mudah memaafkan tapi susah melupakan.
hmm... :geek:


Sponsored links



Top
 Profile E-mail  
 

Re: Erti Sebuah Kemaafan
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 1:15 pm 
User avatar
Offline

Joined:Wed Oct 08, 2008 4:08 pm
Posts:1033
pu3 wrote:
ada yang kata, lelaki lebih susah memaafkan, tetapi mudah melupakan.
sebaliknya, perempuan lebih mudah memaafkan tapi susah melupakan.
hmm... :geek:

mungkin... sebab benda mcm gini bersangkut dengan emosi.


Top
 Profile E-mail  
 

Re: Erti Sebuah Kemaafan
PostPosted: Mon Oct 13, 2008 9:12 am 
User avatar
Offline

Joined:Fri Oct 10, 2008 4:31 pm
Posts:145
..ada org kata gak..
jika selalu mengungkapkan kemaafan
org tu cenderung melakukan kesilapan.. :?:


Top
 Profile E-mail  
 

Re: Erti Sebuah Kemaafan
PostPosted: Mon Oct 13, 2008 9:56 am 
User avatar
Offline

Joined:Wed Oct 08, 2008 5:28 pm
Posts:187
katt wrote:
..ada org kata gak..
jika selalu mengungkapkan kemaafan
org tu cenderung melakukan kesilapan.. :?:

wah kalo macam tu x maw mohon maap lah nnt asik buat silap muahaha


Top
 Profile E-mail  
 

Re: Erti Sebuah Kemaafan
PostPosted: Mon Oct 13, 2008 10:31 am 
User avatar
Offline

Joined:Wed Oct 08, 2008 4:08 pm
Posts:1033
ieba wrote:
katt wrote:
..ada org kata gak..
jika selalu mengungkapkan kemaafan
org tu cenderung melakukan kesilapan.. :?:

wah kalo macam tu x maw mohon maap lah nnt asik buat silap muahaha


orang kata gak... yang tak maw mohon maaf tu pun
kadang memang buat silap, tapi jenis ego. tak mahu
merendahkan diri mohon maaf... :D


Top
 Profile E-mail  
 

Re: Erti Sebuah Kemaafan
PostPosted: Mon Oct 13, 2008 11:05 am 
User avatar
Offline

Joined:Wed Oct 08, 2008 4:26 pm
Posts:748
hidup kena saling memaafkan
tapi jangan mudah sangat bg kemaafan,
kang kena pijak kepala..
sebelum nak memaafkan orang laen,
kena terlebih dahulu maafkan diri sendiri..

memaafkan tak bererti melupakan..


Top
 Profile E-mail  
 

Re: Erti Sebuah Kemaafan
PostPosted: Mon Oct 13, 2008 2:06 pm 
User avatar
Offline

Joined:Mon Oct 13, 2008 1:50 pm
Posts:71
:? Macam mana nak memaafkan..


Top
 Profile E-mail  
 

Re: Erti Sebuah Kemaafan
PostPosted: Mon Oct 13, 2008 2:46 pm 
User avatar
Offline

Joined:Thu Oct 09, 2008 2:26 pm
Posts:848
pu3 wrote:
ada yang kata, lelaki lebih susah memaafkan, tetapi mudah melupakan.
sebaliknya, perempuan lebih mudah memaafkan tapi susah melupakan.
hmm... :geek:


rasanya sifat lelaki memang macam tu.. ;)


Top
 Profile E-mail  
 

Re: Erti Sebuah Kemaafan
PostPosted: Mon Oct 13, 2008 3:38 pm 
User avatar
Offline

Joined:Wed Oct 08, 2008 4:26 pm
Posts:748
---------
Purple wrote:
:? Macam mana nak memaafkan..


huhu..
sape leh ajar ehh?
rasanya kena pepandai sendiri jer :D

Sponsored links



Top
 Profile E-mail  
 

Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next

All times are UTC + 8 hours


  Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron